W tej rubryce przedstawimy różnice pomiędzy poszczególnymi kategoriami longboardów i doradzimy na co zwracać uwagę przy ich wyborze.
Longboardy można rozdzielić do trzech kategorii, które szczegółowo przedstawimy w poniższym tekscie.
1. Cruising
Pierwszą kategorią jest cruising. Cruisery są w sam raz do jazdy w mieście, są wygodne i łatwe do opanowania. Niektóre rodzaje desek:
Pintail – deska, która ma kształt "łzy". Można ją uważać za łatwy i szybki zposób przemieszczania się z miejsa A do miejsca B, przedewszystkim w środowisku miejskim. Pintaily mają szerokie trucki, szerokie kółka i miękkie bushingi. Jest to najpopularniejszy typ desek na świecie.
Double kick – to krótsza wersja cruisera. Deska ma kształt kicku, ma deskorolkowe trucki i węższe kółka. Takie deski są bardzo lekkie, są wspaniałe do miasta i pozwalają robić triki.
Bantam – zazwyczaj plastikowe, mniejsze deski, które również posiadają deskorolkowe trucki, ale mają szersze kółka do pokonywania takich przeszkód jak żwir, pęknięcia itd.
2. Freeride
Ogólnie lepszy set-up, przeznaczony przedewszystkim do trików i zabawy. Freeride deski mają lepsze concave, kółka i trucki.
Top mount – oznacza, że trucki przymocowane są pod deską.
Drop-Thru – tutaj trucki wpasowane są do deski tak, aby deska była bliżej podłoża, ułatwia to hamowanie.
Double kick – większy i szerszy skateboard z podniesionym ogonem i czubkiem.
Concave
Kształt powierzchni deski, na którym stoisz. Istnieje mnóstwo różnych wariantów.
Camber / rocker – kształt wygięcia deski w kierunku od przodu do tyłu. W wypadku rockera podniesione są końce deski a w wypadku cambera podwyższony jest środek deski.
U-concave / W-concave – U-concave ma wywyższone boczne krawędzie deski nad środkiem deski. W-concave ma wywyższone krawędzie, ale również środek. Patrząc z przodu deska ma kształt litery W. Takie deski umożliwiają lepszą kontrolę w wysokich szybkościach i dlatego przeznaczone są głównie do freeride i downhill jazdy.
Micro drop / Drop – drop oznacza, że miejsce do stania jest wyraźnie niżej niż miejsce zawieszenia trucków. Micro drop – to po prostu mniejszy drop.
Kółka
Są dwa główne typy – do freeride, slidów i driftów przeznaczone są twardsze, zaokrąglone kółka, a przylegające kółka pasują do downhillu, jazdy w mieście i szybkiego carvingu.
Trucki
Trucki longboardowe mają w odróżnienu od „klasycznych” deskorolkowych trucków lepszą geometrię, stabilność i zwrotność. Przy pomocy trucków i odpowiednio uregulowanych bushingów rider może osiągać wyższych szybkości i stabilniejszej jazdy.
3. Downhill
Dyscyplina, w której liczy się szybkość, inaczej zjazd. Rider porusza się z szybkością ponad 60 km/h a górnej granicy nie ma.
Deski do downhill są twarde, dla wyższej stabilności, mają większe wygięcie, dla łatwiejszego skręcania i są długie zazwyczaj około 95 cm. Trucki do downhill są szersze i stabilniejsze, bushingi mają kształt walca. Kółka do downhill są przeważnie większe, szersze i bardziej miękkie.
Downhill to jedyna oficjanla dyscyplina sportowa na longboardzie.